קרע בגיד הכתף

בעיות כתפיים: נותנים כתף להחלמה

מספר לא מבוטל של מבוגרים חווים כאבי כתפיים הנגרמים בשל קרע בגיד השרוול המסובב, המשפיעים על הפעילות היומיומית שלהם. פיתוח חדשני מאפשר ניתוח קצר של 20 דקות הכולל החדרת בלון מיוחד לכתף. בלון זה מפריד את הגידים מהעצמות, מפחית את החיכוך ומספק הקלה ניכרת לחולים. צפו במקרה של אולגה קרייס שעברה ניתוח זעיר פולשני זה והחזירה לעצמה את איכות חייה.

מאת: ד”ר בנימין רוזן

תכירו: הבלון לתיקון קרעים בכתף - צפו בכתבה מהתוכנית "סטטוסקופ" רשת 13

קרע בגיד הכתף: לא חייבים לסבול צפו במהפך של אולגה.
טלי מץ יצאה לפגוש את אולגה לפני הניתוח ואחריו וגם את ד”ר בני רוזן, מומחה לאורתופדיה וניתוחי כתף במדיקה תל אביב

אולגה, מנותחת ניתוח כתף באמצעות בלון: “זה מדהים תוך כמה ימים חזרתי כבר לתפקוד מלא, לא ציפיתי שזה יקרה כל כך מהר”

הרמתם את היד כדי להחליף מנורה ואתם מרגישים כאב בכתף? בעיות בכתפיים מאוד שכיחות סביב גיל 50 ומעלה. מתי ניתן להסתפק בטיפול שמרני ומתי אין מנוס מניתוח?

מאת: ד”ר בנימין רוזן

הכתף היא המפרק המורכב ביותר בגוף, בעל טווח התנועה הגדול ביותר. טווח התנועה של הכתף משמש אותנו ביומיום ומאפשר להניע את הידיים ולבצע מגוון פעולות בכיוונים שונים. עם זאת, הניידות הגדולה גם הופכת את הכתפיים לפגיעות. עם הגיל, הכתפיים נעשות מועדות לבעיות ניווניות כגון: תסמונצ הצביטה, קרעים בגידים ושחיקת סחוס.

כאבים ופגיעות בכתפיים עלולים לתקוף בכל שלב בחיים. עם זאת, הסיבות לכאב משתנות – ותלויות בגורמים רבים, כגון: מצב בריאותי, אורח חיים וגיל. בעיות בכתפיים שמאפיינות את הגיל הצעיר יהיו בדרך כלל שונות מהבעיות המגיעות בהמשך החיים.

ד”ר בנימין רוזן, מנתח כתף בכיר: “הניתוח החדשני הינו ניתוח לא פולשני כמו ניתוח רגיל ומאפשר החלמה מהירה, המטופל חוזר הביתה באותו היום או כבר למחרת ותוך יומיים ניתן להוריד את המתלה ולהפעיל את היד! בתוך 6 שבועות חוזרים כבר לתפקוד מלא וללא כאבים. זו בשורה אמיתית למבוגרים מעל גיל 65 אשר התרופות והפיזיותרפיה כבר לא מסייעות לכאבי הכתף שלהם”.

החל מאיזה שלב בחיים, ניתן לדבר על פגיעות האופייניות לגיל המתקדם?

יש להבדיל בין אנשים הסובלים מקרעים בכתף הגורמים לכאבים ולהגבלה בתנועה לבין ממצא בהדמייה של קרע. לפי סדרות שונות של מחקרים כ-50% של האוכלוסיה סביב גיל 50 יראו בהדמייה ממצא של קרע בגידי הכתף מבלי שהם סובלים מכאבים בכתף או הגבלה בתנועה ובתפקוד. אחוז זה עולה עם הגיל ומעל לגיל 70 כבר ניתן לראות בהדמייה אצל כ-80% מהאוכלוסיה ממצא של קרע. עם זאת שיעור האנשים אצלם קרע זה הינו סימפטומטי ומתבטא בכאבים ובהגבלה בתפקוד הינו נמוך. בשל העובדה הזאת יש צורך בבדיקה אצל אורתופד כתף, אשר ישמע את התלונות, יבצע בדיקה גופנית ויבדוק את ההדמיות הרלוונטיות, וימליץ על הטיפול לאחר שישקלל את כל הממצאים יחדיו.

איזה פגיעות כתף מאפיינות את הגיל המבוגר?

פגיעה אופיינית לגיל המבוגר היא קרע בקבוצת גידים שמכונה “השרוול המסובב”, גידים אלו עוטפים את ראש עצם הזרוע, במעין שרוול. השרוול המסובב אחראי על הנעת הכתף ועל טווח התנועה שלה והגידים בו מתחלקים לקדמי, עליון ושניים אחוריים. הפגיע ביותר הוא הגיד העליון, שנושא את רוב העומס.

מהן הסיבות לקרע בגיד בגיל מתקדם?

בגיל מתקדם, קרע בגיד יכול לנבוע כתוצאה משחיקה והתבגרות המפרק, או מפגיעות טראומטיות תוצאה של חבלה, משיכה, נפילה וכו’.

מהם התסמינים של קרע בגיד בכתף?

פגיעה בגיד בכתף תתבטא בקושי וכאב, בעת הרמת היד מעל גובה הכתפיים. חולה עם קרע בגיד בכתף יתלונן על כאבים עזים, קושי בהרמת היד וחולשה בעת ניסיון להרים חפצים.

כיצד מאובחנת הפגיעה בגיד?

כאשר קיים חשד לפגיעה, על סמך הופעת התסמינים שמפורטים לעיל יש לפנות למומחה כתף. על סמך הכאב והמגבלה בהנעת הזרוע, יכול המומחה להעריך את סוג הפגיעה וחומרתה. בנוסף, כדי לקבל תמונה מדויקת של אופי וחומרת הפגיעה, יישלח המטופל לבדיקות הדמיה, כגון: צילום רנטגן, אולטרסאונד או MRI‬

מהם הטיפולים המקובלים בפגיעות כתף, שמערבות קרע בגיד?

ישנן מספר דרכי טיפול, שמשתנות בהתאם לאופי הפגיעה, מיקומה בכתף ודרגת חומרתה:

• הגישה השמרנית: תמיד, ההעדפה הראשונה תהיה לטפל בשיטה זו. הגישה השמרנית כוללת פיזיותרפיה וטיפול תרופתי, באמצעות משככי כאבים ונוגדי דלקת כולל הזרקת סטרואידים למפרק הכתף.

הטיפול הפיזיותרפי מחייב שיתוף פעולה משולש: רופא-פיזיותרפיסט-ומטופל. הרופא קובע את תוכנית הטיפול, הפיזיותרפיסט אחראי על יישומה והמטופל נדרש לגלות מחויבות לתרגול יומיומי. סיכויי השיקום מהפגיעה קשורים בקשר בל ינותק – להקפדה על ביצוע התרגילים, לפי התוכנית.

• הגישה הכירורגית: במקרה שהטיפול השמרני לא יישא פירות ולא יביא לשיפור במצב הכתף, או כאשר מדובר בקרע נרחב בגיד, ימליץ הרופא על טיפול ניתוחי. קרע נרחב בגיד עשוי לקרות בעקבות משיכה, נפילה או פעילות ספורטיבית במהלכה הכתף מופעלת יותר כגון שחייה טניס גולף וכדומה-(ולא בפעילות ספורט כדוגמת ריצה).

בשנים האחרונות, מרבית ניתוחי הכתף מבוצעים בשיטה הזעיר פולשנית (ארתרוסקופיה). בניתוח זה, המנתח מחדיר למפרק מצלמה וכלים כירורגיים נוספים, דרך מספר חתכים של חצי סנטימטר עד סנטימטר. הניתוחים בשיטה חדשנית זו מאפשרים לרופא לקבל תמונת מצב מצוינת של המפרק והפגיעה במפרק. בנוסף ההמנעות מפתיחה מלאה של הכתף מאפשרת שיקום קל ומהיר יותר בהשוואה לניתוח בגישה הפתוחה עם שיעור סיבוכים נמוך יותר.

השתלת בלון

הטכנולוגיה הישראלית מאפשרת החדרת בלון נספג לאזור הגידים הקרועים, הפחתת החיכוך בין העצמות ושיפור תפקוד השרירים תוך הפחתת כאב משמעותית. ההליך, המבוצע באמצעות ארתרוסקופיה בהרדמה כללית או אזורית, כולל החדרת הבלון לחלל התת-אקרומיאלי באמצעות חתכים קטנים. המנתח בוחן את הקרע וממצאים פתולוגיים נוספים בו זמנית. לאחר ניקוי כל דלקת שנותרה, הבלון מנופח עם מי מלח כדי להפריד בין עצם הזרוע והאקרומיון, ולמנוע חיכוך. הניתוח אורך כ-20 דקות, והמטופלים משתחררים באותו היום. הם יכולים להתחיל בהפעלת הכתף מיד לאחר ההליך. ניתן לחוש הקלה בכאב תוך פרק זמן קצר. השיקום מתמקד בחיזוק שרירי הכתף התומכים ושיפור טווחי התנועה.

ניתוח הבלון כלול בסל הבריאות מוכר על ידי כל קופות החולים וחברות הביטוח.

כיצד מתקן המנתח את הגיד הקרוע?

אחת השיטות המוצלחות לתיקון הגיד בניתוח, היא שיטת העוגנים. הרופא מקבע אל העצם בנקודה ממנה נקרע הגיד עוגן ממנו יוצאים מספר חוטים, בעזרת חוטים אלו תופר המנתח את הגיד למקומו הטבעי ומייצב אותו שם. עם הזמן, נספגים העוגנים בגוף והגיד נשאר מקובע למקומו.

מהו מהלך ההחלמה לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח, יקבל המטופל תכנית טיפול פיזיותרפי, למשך שישה חודשים. גם במקרה זה, כדי להגדיל את הסיכויים להחלמה מלאה, יש חשיבות מכרעת להקפדה על ביצוע נכון ויומיומי של התרגילים לפי הדרכת הפיזיותרפיסט.

במהלך ששת השבועות הראשונים אחרי הניתוח, ישמור המטופל על שגרת פעילות פסיבית, ללא הנעה עצמית של הכתף. מתוך תקופה זו, במשך שלושה שבועות, המטופל ישתמש במתלה.

כעבור ששה שבועות, יתחיל המטופל להפעיל בעצמו את היד, ואט אט להגדיל את טווח התנועה. בשלב זה, מומלץ להוסיף לטיפול גם הידרותרפיה, שמשפרת באופן ניכר את יכולת התנועה.

כעבור שיקום הנמשך כחצי שנה, רוב האנשים חוזרים לתפקוד מלא של היד, כולל פעילות ספורטיבית.

מהם סיכויי ההחלמה אחרי קרע בגיד הכתף?

הצלחת הטיפול תלויה בגודל הקרע ובתזמון הניתוח. במקרה שדוחים את ההחלטה במשך זמן רב מדי, עלול להתחיל תהליך ניווני בו רקמת השריר בו יש קרע מתחלפת בשומן. במקרה שההחלפה השומנית בשריר מגיעה ל-50% מהרקמה, יצנחו סיכויי השיקום גם כאשר יתוקן הגיד בניתוח.

לסיכום: כ-80% מבני 70 ומעלה סובלים מקרעים בגידי הכתף. קרעים אלה הם תולדה של גורמים שונים, כגון: שחיקה, פציעת ספורט, חבלה וכו’. חלק נהאנשים יסבלו מתסמינים של הקרע בגיד הכוללים כאבים, הגבלה בתנועה וחולשה בידיים. כאשר התסמינים הללו מופיעים, יש לפנות לרופא מומחה בכתף. האבחון יכלול שמיעת האנמנזה והתלונות, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה. בתחילה, ינסה הרופא לטפל בבעיה בגישה שמרנית, הכוללת טיפול תרופתי הכולל לפעמים הזרקות ופיזיותרפיה. במקרה שהקרע נרחב או שהטיפול השמרני אינו עולה יפה יופנה החולה לפתרון הניתוחי, שמבוצע כיום בגישה הארתרוסקופית הזעיר פולשנית. כדי להעלות את סיכויי ההחלמה גם אחרי הניתוח, על החולה לקבל תכנית אינטנסיבית לטיפול פיזיותרפי ולהתמיד בתכנית עד להחלמה מלאה.

ד”ר בנימין רוזן הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית, ניתוחי כתף ושחזור רצועות הכתף.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

צפו: מאיר סבל מכאבים חזקים כתוצאה מצניחת הכתף - ד"ר רוזן החזיר לו את איכות החיים

מאיר נמיר, מטופל שעבר ניתוח לשחזור רצועות הכתף, מספר : “תודות לד”ר בנימין רוזן חזרתי לעצמי, היה איזה שלב שכבר לא יכולתי בכלל להשתמש ביד, לא להרים ולא לסובב. בתור מי שכל החיים עסק בפיתוח גוף ואומנויות לחימה, הפכתי לנכה. סבלתי חמישה חודשים מכאב כל כך חזק, שאפשר להשוות אותו אולי רק לכאב שיניים, היום אחרי הניתוח והשיקום זה עולם אחר לגמרי”

המלצות מהאתר

יצחק
"שירות נפלא מעל למצופה. ...דר' רוזן ליווה אותנו לכל אורך התהליך בהמון תמיכה, הכלה, זמינות ומקצועיות. תודה רבה!!"
אינה
"דוקטור רוזן הרשים אותי במקצועיות, בנתינה, בהתעניינות והתחשבות בחולה! לא חשתי כלפי רופא כאלה דברים עשרות שנים!!!"
אסתר
דר רוזן רופא מקצועי, אנושי ומכיל. מסביר בסובלנות על ההליך, זמין לפניות בפלאפון. (ניתח לי קרע בכתף).
9.6/10

9.8/10 ציון מצויין על פי 188 חוות דעת

ניתן לקבל ייעוץ ושירות ניתוחי במסגרת:

ביטוחים משלימים של קופות החולים וחברות הביטוח הנ"ל

להתייעצות עם ד"ר רוזן השאירו פרטים